EU_isompi

Blogi on tuotettu osana Uuden Teknologian Oppimisalusta -hanketta jossa luodaan verkkokoulutusalusta Etelä-Karjalan alueen yritysten, organisaatioiden ja koulutustahojen oppimistarpeiden mukaan. UTO2024 -hanke kehittää Etelä-Karjalan alueen kasvua sekä osaamista uusien teknologioiden osalta. Hanke on Euroopan unionin osarahoittama.

Uusien teknologioiden oppimisalusta auttaa yrityksiä oppimaan uusista teknologioista ja kouluttamaan henkilöstöään esimerkiksi tekoälyn, ohjelmistorobotiikan ja muiden uusien teknologioiden osalta.

Vierailu Auto-Sunilla - uudet teknologiat autoalalla

UTO2024-hanke ja siihen kuuluvan markkinakartoituksen keskustelut johtivat Robocampin porukan tällä kertaa autoalan ytimeen. Hanke on Euroopan Unionin Osarahoittama. Vierailimme paikallisen ja pitkään toimineen perheyhtiön Auto-Sunin Lappeenrannan toimipisteellä digijohtaja Tero Korhosen vieraana.

Korhosen mukaan verkon välityksellä autoa ostaessa asiakkaan luottamus brändiin sekä myyjäyrityksen tunnettuus ovat aikaisempaa tärkeitä tekijöitä.

Auto-Sunilla jokainen myyntiin tuleva käytetty auto kuntotarkastetaan ja tarkastusraportti laitetaan julkisesti nähtäväksi. Lisäksi autoista otetaan 360-kuvat ajamalla auto valokuvausstudion omaiseen koppiin, jossa kamera ottaa autosta 360-kuvat sekä sisältä että ulkoa. Asiakas pääsee näin tutustumaan autoon verkossa yksittäisten kuvien lisäksi “vapaasti” itse.

Uudistuksia ja uusia teknologioita Auto-Sunilla onkin 360-kuvauksen lisäksi yllättävän monipuolisesti. Myyjän työtä helpottaa ja tehostaa sisäänostettujen autojen ostolaskuja käsittelevä ohjelmistorobotti ja kolarikorjaamon toimintaa tehostaa jo 15 vuotta toiminnassa ollut robotti, joka suoristaa kolariauton korin jopa millimetrin tarkkuudella autonomisesti. Asiakas voi lisäksi jättää autonsa huoltoon jonottamisen sijaan ohituskaistaksi kutsuttua elektronista itseilmoittautumispistettä käyttäen. Ohituskaista kehitettiin jatkuvasti samaan aikaan aiheutuvan ruuhkapiikin purkamiseksi ja se on osoittunut toimivaksi ratkaisuksi. Ohituskaista on hyvä esimerkki siitä miten yksinkertaisellakin ratkaisulla voidaan kehittää asiakaspalvelua sekä helpottaa työntekijän tekemää työtä.

Korhosen mukaan uudistuksia Auto-Sunilla ei koskaan tehdä vain uudistamisen ilosta vaan jokainen idea pohjautuu aina tarpeeseen.

Uudistukset ja innovaatiot pohjautuvat aina asiakaskokemuksen ja henkilöstön työhyvinvoinnin parantamiseen, taloudelliseen hyötyyn tai lain asettamiin vaatimuksiin

Uuden teknologian käyttöönottaminen ei kuitenkaan ole aina helppoa perinteisillä aloilla, varsinkaan jos toimintatavat ovat pysyneet pitkään samanlaisina. Auto-Suni on ottanut käyttöön sisäänostettujen autojen ostolaskujen käsittelyä automatisoivaa ohjelmistorobotiikkaa, joka vähentää myyjän tarvetta käyttää aikaansa yksitoikkoiseen paperien käsittelyyn. Näin myyjä voi käyttää enemmän työaikaansa asiakaspalveluun ja myyntiin. 

Uusia toimintatapoja sekä teknologioita käyttöönotettaessa on yleistä nähdä jonkin tasoista “muutosvastarintaa”. Auto-Sunin tapauksessa työntekijät olivat hieman peloissaan ostolaskujen käsittelyyn tarkoitetun ohjelmistorobotiikan käyttöönotosta, jotkut jopa alkoivat uskomaan automaation sekä robotiikan vievän tulevaisuudessa heidän työpaikkansa. Kun myyjät kuitenkin pääsivät hyödyntämään tätä uutta teknologiaa, he huomasivat sen tehostavan ja helpottavan omaa työtään eivätkä enää tahtoisi palata ostolaskujen käsittelyyn manuaalisesti.

Muutosvastarinta johtuu oletettavasti epävarmuudesta sekä tiedottomuuden tunteesta. Tämän takia uutta teknologiaa käyttöönottaessa on tärkeää perehdyttää henkilöstö hankittuun teknologiaan sekä viestiä yrityksen sisällä siitä mitä kyseessä oleva teknologia tarkoittaa yritykselle, mitä hyötyä siitä on ja miten se vaikuttaa henkilöstön työhön ja työtehtäviin.

Robotiikan ja ohjelmistorobotiikan lisäksi esimerkiksi tekoäly ja AR-teknologia, eli lisätty todellisuus tuovat paljon uusia kehitysmahdollisuuksia Auto-Sunin kaltaiselle kasvuyhtiölle. Auto-Sunin kanssa on keskustelu mahdollisesta tulevaisuuden yhteistyöstä sekä Uuden teknologian oppimisalustan pilotista, jossa he pääsevät kehittämään tekoälyosaamistaan ja auttavat vastaavasti oppimisalustan kehityksessä palautteen muodossa. 

Jos mielessäsi herää pienikään epäilys, että yrityksesi tavoitteita voidaan edistää uusia teknologioita käyttäen tai tahdot kouluttaa henkilöstöä uusien teknologioiden osalta, ota meihin yhteyttä täältä!

 

7.6.2024

Aaro Kauria
Markkinointiasiantuntija

aaro@robocamp.fi
+358 44 776 6631

Aaro highres