EU_isompi

Blogi on tuotettu osana Uuden Teknologian Oppimisalusta -hanketta jossa luodaan verkkokoulutusalusta Etelä-Karjalan alueen yritysten, organisaatioiden ja koulutustahojen oppimistarpeiden mukaan. UTO2024 -hanke kehittää Etelä-Karjalan alueen kasvua sekä osaamista uusien teknologioiden osalta. Hanke on Euroopan unionin osarahoittama.

Uusien teknologioiden oppimisalusta auttaa yrityksiä oppimaan uusista teknologioista ja kouluttamaan henkilöstöään esimerkiksi tekoälyn, ohjelmistorobotiikan ja muiden uusien teknologioiden osalta.

MIKÄ IHMEEN VR, AR, MR ja XR?

VR, AR, MR ja XR ovat ja vaikuttavat hyvin samankaltaisilta käsitteiltä ja teknologian kehittyessä sekä yleistyessä niiden erot alkavat pikkuhiljaa haihtua. Yllämainituilla teknologioilla on kuitenkin eroja sekä itse laitteissa sekä siinä mitä niillä voi tehdä.

Mutta mitä VR, AR, MR ja XR oikeastaan tarkoittavat, mitä niillä voi tehdä ja mitkä niiden erot ovat?

Tarkastelemme blogissa:

  • Mitä VR, AR, MR ja XR tarkoittaa
  • Mistä lyhenteet tulevat
  • VR, AR ja MR teknologioiden erot
  • XR teknologioiden yleisimmät käyttötarkoitukset

XR (Extended-reality), laajennettu todellisuus

Laajennettu todellisuus ei ole itsessään oma teknologia. Se toimii kattoterminä virtuaali-, lisätylle-, ja tehostetulle todellisuudelle. VR, MR ja AR teknologioista voi siis käyttää yleisesti termiä XR tai laajennettu todellisuus.

Kattotermi XR jonka alla VR, AR ja MR, havainnollistavat kuvat teknologioista

Virtuaalitodellisuus, VR (engl. Virtual reality)

Lyhennys VR tulee sanoista virtual reality (suomennos, Virtuaalitodellisuus). VR, virtuaalitodellisuus tarkoittaa simuloitua kokemusta, joka käyttää käyttäjän ympärille asetettuja suuria näyttöjä tai yleisimmin silmien lähelle sijoitettuja näyttöjä, käyttäjän liikkeiden tunnistamista sekä ääntä viedäkseen käyttäjänsä todentuntuiseen virtuaaliin ympäristöön. 

VR teknologian avulla käyttäjä viedään osaksi virtuaalista ympäristöä, jolloin tämä pystyy olla vuorovaikutuksessa ympäristössä oleviin esineisiin, rakennelmiin tai vaikka muihin käyttäjiin. 

VR-teknologia mahdollistaa siis käyttäjän näkevän täysin kuvitteellisen tai jotain todellista ympäristöä simuloivan ympäristön omilla silmillään aivan kuin olisi itse fyysisesti ympäristön kuvaamassa paikassa, liikkumaan vapaasti sekä siirtämään ympäristössä olevia esineitä. 

Virtuaalinen todellisuus mielletään usein vain viihdeteollisuuden teknologiaksi, mutta sillä on muitakin käyttökohteita esimerkiksi koulutuksessa, simuloinnissa, virtuaalisissa museokierroksissa sekä vaikka etäpalaverien pitämisessä. 

Ihminen ihmettelee virtuaalista sademetsän oloista maailmaa virtuaalitodellisuuslasit päässään

Portaali virtuaaliseen maailmaan (luotu tekoälyllä)

Lisätty todellisuus, AR (engl. augmented reality)

AR, eli lisätty todellisuus tarkoittaa kokemusta joka yhdistää todelliseen ympäristöön (oikeaan todellisuuteen) virtuaalista grafiikkaa tai esineitä. Lisätty todellisuus toimii yleisimmin joko kameran ja elektronisen näytön tai läpinäkyvän näytön/muun materiaalin avulla.

Elektronista näyttöä käytettäessä "todellisuus" näytetään kameran kautta: kamera lähettää kuvaa näytölle, johon lisätään haluttu grafiikka tai muu sisältö. Käyttäjä näkee tällöin oikean maailman, johon on lisätty virtuaalista sisältöä, kuten laitteen akun kapasiteetti, virtuaalinen esine tai hahmo. Esimerkiksi älypuhelimille ladattavat pelit, kuten Pokémon Go, sekä sovellukset, kuten Google Maps Street View ja Googlen hakukoneessa toimiva 3D View, hyödyntävät kaikki lisätyn todellisuuden teknologiaa näyttääkseen puhelimen tai muun laitteen kameraa sekä näyttöä näyttääkseen virtuaalisia objekteja todellisessa ympäristössä.

Kameransyötettä näyttävän näytön sijaan lisätty todellisuus voi näyttäytyä myös läpinäkyvälle näytölle tai lasiin heijastettuna tietona. Tätä teknologiaa käytetään useimmissa AR-laseissa sekä myös ajoneuvojen, lentokoneiden, helikoptereiden ja muiden laitteiden navigoinnissa ja mittaritiedon näyttämisessä. AR lasit puetaan päähän kuten VR lasit ja niissä on sama idea, käyttäjän silmien eteen sijoitetaan näytöt, joiden “läpi” käyttäjä katsoo.

Suurin eroavaisuus VR laseihin on usein koko, käyttömukavuus sekä käytettävä näyttöteknologia ja näytetyn kuvan lähde. AR lasit ovat VR laseihin verrattuna usein paljon kevyemmät sekä sirommat ja ne voivat jäljitellä esimerkiksi aurinkolasien muotoa. Lisäksi käyttäjän näkymän peittämisen sijaan käytettävät näytöt ovat läpinäkyviä, jolloin ei tarvita suurta määrää teknologiaa että käyttäjän näkymä sekä syvyysnäkö saadaan näkymään näyttöjen kautta luonnolliselta.

Auton keskikonsolissa olevalla näytöllä näkyy kamerakuvaa auton keulasta, jossa siniset graafiset nuolet ohjeistaa kääntymään oikealle
mies pitää puhelinta kädessään, puhelimen näytön läpi näkyy puhelimen kameranäkymä johon on lisätty virtuaalinen sininen sohva.

Tehostettu todellisuus, MR (engl. Mixed-reality)

MR eli tehostettu todellisuus (engl. mixed-reality) tarkoittaa oikean todellisuuden (eli ympäristön jossa elämme) sekä virtuaalisen todellisuuden (virtuaalisen tietokoneella luodun ympäristön) saumatonta yhdistämistä niin että edellä mainitut todellisuudet vuorovaikuttavat keskenään reaaliaikaisesti. 

Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi käyttäjän liikkuminen oikeassa todellisuudessa rekisteröityy myös virtuaaliseen todellisuuteen ja virtuaaliset esineet sekä hahmot noudattavat oikean todellisuuden fyysisten elementtien, kuten seinien ja pöytien rajoja.

Tehostettu todellisuus toimii VR-, ja AR-, teknologian tapaan joko läpinäkyvän näytön tai kamerasyötettä toistavan näytön avulla. Lisäksi tehostetun todellisuuden yleisimmät käyttötarkoitukset ovat VR:n ja AR:n kanssa samanlaiset. Tehostettu todellisuus kuitenkin mahdollistaa enemmän käyttötarkoituksia verrattuna muihin laajennetun todellisuuden alaisiin teknologioihin, sillä sen avulla on mahdollista yhdistellä virtuaalista ympäristöä todellisen ympäristön kanssa sekä liikkua näiden välillä vapaasti.

Tämä tarkoittaa, että voit esimerkiksi lisätä työpisteellesi virtuaalisen kissan ja toimistokasvin, muuttaa työpisteesi ulkopuolella olevan ympäristön vaikkapa vuoristoaisemaksi tai nähdä toisella toimistolla töitä tekevän kollegasi virtuaalisen hahmon eli avatarin vieressäsi puhumassa ilman että hän on fyysisesti paikalla.

RumbleTools oy:n STET-järjestelmä hyödyntää MR-laseja fyysisen ja virtuaalisen ympäristön yhdistämiseksi.

Mitä eroa XR teknologioilla (VR, AR ja MR) on?

Virtuaalinen todellisuus (VR) peittää käyttäjän näkymän todellisesta ympäristöstä ja vie tämän täysin virtuaaliseen ympäristöön.

Lisätty todellisuus (AR) lisää käyttäjänsä todelliseen näkymään  grafiikkaa, videokuvaa tai vaikka virtuaalisia hahmoja ja esineitä.

Tehostettu todellisuus (MR) yhdistelee virtuaalisen- sekä lisätyn todellisuuden piirteitä ja luo saumattoman kokemuksen virtuaalisten esineiden ja ympäristöjen sekä fyysisen todellisuuden välille.

MR:n ja muiden XR teknologioiden välinen ero on pienenevä sillä MR käyttää muiden teknologioiden toimintaperiaatteita ja yhdistelee näitä. MR lasit pystyvät tekemään kaiken saman kuin VR lasit ottaen toimintaominaisuuksiin vielä lisäksi elementtejä AR teknologiasta.

Varsinkin lisätyn sekä tehostetun todellisuuden välisiä eroja on välillä vaikea hahmottaa. Yksinkertaistettuna lisätty todellisuus (AR) lisää käyttäjänsä näkymän eteen grafiikkaa, tai objekteja ja tehostettu todellisuus (MR) lisää käyttäjänsä näkymään objekteja jotka vuorovaikuttavat todellisten objektien kanssa ja toisin päin. Myös joissain lisätyn todellisuuden tapauksissa näkymään lisätyt objektit tunnistavat esimerkiksi todellisen maatason eivätkä mene tämän läpi, mutta muita objekteja kuten seiniä, pöytiä sekä tuoleja lisätyt objektit eivät tunnista. Tällöin lisätty objekti pystyy läpäisemään oikean esineen tai seinän kuin haamu elokuvissa. 

Aloittamamme UTO2024 -hankkeen tavoitteena on madaltaa kynnystä hyödyntää ja käyttöönottaa uutta teknologiaa Etelä-Karjalan alueella. Hanke on Euroopan Unionin Osarahoittama. Luomme hankkeessa uuden teknologian oppimisalustan, jonka yhtenä osana on tässäkin blogissa käsitellyt laajennetun todellisuuden teknologiat. Jos aihe tai hanke nostattaa kysymyksiä ja kiinnostusta, ota meidän sosiaalisen median tilit haltuun. Päivitämme Instagramiin, Facebookiin ja LinkedIniin ajankohtaisista asioista sekä uusista kirjoituksista.

Sukellamme lähitulevaisuudessa syvemmälle VR, AR ja MR teknologioiden sekä muiden uusien teknologioiden kuten robotiikan ja tekoälyn maailmaan.

15.7.2024

Aaro Kauria
Markkinointiasiantuntija

aaro@robocamp.fi
+358 44 776 6631

Aaro highres